غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

تغذیه یکی از ارکان اصلی در پرورش مرغ تخمگذار است. هر چقدر  این رکن به بهترین شکل انجام شود به طور قطع رشد این پرنده به بالاترین حد خود خواهد رسید. غذای مقوی برای مرغ تخمگذار می‌تواند راندمان کاری را به شکل چشمگیری افزایش دهد و  سود دهی بالایی را به ارمغان بیاورد. چنانچه در پی غذایی مقوی و با راندمان کاری بالا هستید توصیه می کنیم این مطلب سایت پرآور صنعت را مورد مطالعه قرار دهید. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت غذای مقوی برای مرغ تخمگذار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.  برای مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارید.

برنامه مقوی غذایی برای مرغ تخمگذار شامل چه مواردی می شود

یک برنامه مقوی برای مرغ تخمگذار زمانی کلمه کامل را به یدک خواهد کشید که بتواند تمامی موارد مانند غلات، ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و چربی ها را در خود جای دهد. نبود هر یک از موارد فوق می تواند رشد نا مناسبی را برای مرغ تخمگذار به وجود آورد. شما باید تمامی این موارد را طبق سن و وزن مرغ تخمگذار را برای این پرنده در نظر بگیرید. برنامه ریزی طبق سن و وزن مرغ تخمگذار می تواند راندمان کاری شما را افزایش دهد. در ادامه به محصولاتی که می تواند باعث راندمان کاری بالاتر شود اشاره خواهیم کرد. در کنار برنامه غذایی عواملی مانند محیط مناسب و قفس مرغ تخمگذار نیز می توانند موجب افزایش رشد و راندمان شوند.

گندم، غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

اولین گزینه از غذای مقوی برای مرغ تخمگذار که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، گندم است. گندم نقش مهم و بسزایی را در تغذیه مرغ تخمگذار ایفا خواهد کرد. ارزش غذایی گندم زمانی برای مرغ تخمگذار مشخص میشود که بتوانید بهترین نوع را با توجه به نرمی و سختی آن انتخاب کنید. گندم های سخت به نسبت گندم های نرم پروتئین های بیشتری دارند. گندم به طور کلی منبع مناسبی برای تامین پروتئین مرغ و تخم گذار نیست زیرا این محصول پروتئین بسیار پایین را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید زمانی گندم می‌تواند به عنوان یک غذای مقوی برای مرغ تخمگذار معرفی شود که به میزان لازم از آن استفاده شود. چنانچه گندم را بیشتر از ۳۰ درصد در جیره غذایی پرندگان جوان قرار دهید آنها را با مشکلات گوارشی روبرو خواهید کرد.

غذای مقوی برای مرغ تخمگذار
غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: بهترین نژاد مرغ تخمگذار

خوراک آردی

یکی دیگر از گزینه هایی که میتوان آن را جزو غذای مقوی برای مرغ تخمگذار دانست، خوراک آردی است. خوراک آردی ترکیبی از غلات آسیاب شده به همراه کنسانتره، املاح معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها است. در نظر گرفتن وزن پرنده به این شکل است که شما به صورت تصادفی چند مرغ را از گله جدا میکنید و با ترازو حساسیت ۵۰ گرم آن را وزن می کنید! چرا به وزن ایده آل رسیده باشد، خوراک آردی را  شروع می کنید. توجه داشته باشید شما با استفاده از این تکنیک میتوانید میانگین وزن گله خود را بالا ببرید. میانگین گله شما پایین بود میتوانید خوراک آردی را برای آنها در نظر بگیرید. چنانچه گله شما وزن ایده آل را نداشت بدانید گله وضعیت غیر طبیعی داشته و مواد مغذی درستی را مصرف نکرده است. عامل بعدی در وزن پایین می تواند بیماری باشد. بیماری را نیز در این مواقع جدی بگیرید.

دان آماده

گزینه دیگری که می‌توان آن را جزو غذای مقوی برای مرغ تخمگذار دانست، دان آماده است.  دان آماده شامل مواد گوناگونی مانند گندم، ذرت، کنسانتره و انواع ویتامین ها و مواد ضروری می باشد. با استفاده از دان آماده مخصوص مرغ تخمگذار می توانید به بهترین شکل مقوی ترین غذا را برای این پرنده به دست آورید. به نظر سایت پرآور صنعت دان آماده مقوی ترین غذا برای مرغ تخمگذار به شمار می رود. برای به دست آوردن دان آماده می توانید مواد گفته شده را با استفاده از میکسر میکس کنید تا مواد به یک اندازه با هم ادغام شود. بعد از این کار دان آماده شما آماده است و می‌توانید آن را به مرغ ها بدهید.

غذای مقوی برای مرغ تخمگذار
غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: سود پرورش مرغ تخمگذار بومی

ترکیبات غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم غذای مقوی برای مرغ تخمگذار باید دارای کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد. در ادامه مطلب به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها مهمترین بخش جیره غذایی مرغ تخمگذار را تشکیل می دهند. غلات ها جزو رکن اصلی کربوهیدرات ها هستند. از جمله غلات هایی که می تواند کربوهیدرات های انرژی مرغ تخمگذار را تامین کند می‌توان به گندم جو و ذرت اشاره کرد.

چربی ها

چربی ها مهم ترین منبع برای فراهم آوردن انرژی برای مرغ تخمگذار است. بسیاری از پرورش دهندگان برای تامین کردن انرژی مورد نیاز بدن مرغ تخمگذار از روغن گیاهی مایع استفاده می کنند.

گیاهان سبز

گیاهان سبز نیز می توانند یکی از ارکان مهم غذای مقوی برای مرغ تخمگذار باشند. پودر یونجه خشک شده، برگ خشک درختان و علف های سبز جزو گزینه های مهم گیاهان سبز به شمار می روند.

پروتئین گیاهی

بعد از غلات، پروتئین گیاهی بخش بزرگی از جیره غذایی مقوی برای مرغ تخمگذار را تشکیل خواهند داد. پروتئین های گیاهی را مواد مختلفی چون بادام زمینی، تخم پنبه و سویا تشکیل می دهند. توجه داشته باشید پروتئین های گیاهی جزء مهمترین موارد به شمار می روند از این رو شما باید بهترین نوع آن را برای مرغ تخمگذار تهیه کنید.

پروتئین حیوانی

کسانی که دوست دارند پروتئین حیوانی غذای مرغ تخم گذار خود را تامین کنند میتوانند از مواردی چون پودر گوشت و استخوان، محصولات لبنی و مازاد کشتارگاه طیور استفاده کنند.

پروتئین ماهی

همانطور که از نام این پروتئین پیداست رابطه مستقیمی با ماهی دارد. کسانی که می خواهند انرژی مورد نظر مرغ تخمگذار را تامین کنند می توانند از پودر ماهی و مواد حاصل از ماهی استفاده نمایند.

مکمل های اسید آمینه

اسید آمینه جز مهمترین مواردی است که شما باید به جیره غذایی مرغ تخمگذار آن را اضافه کنید. معمولاً کسانی که جیره غذایی را بر اساس مواد غذایی طبیعی می چینند با کمبود اسید آمینه همراه می شوند. برای کمبود این مکمل باید از اسید آمینه استفاده کنید.

مواد معدنی

از دیگر گزینه های مهمی که در غذای مقوی مرغ تخمگذار باید آن را فراهم کنید، مواد معدنی است. مواد معدنی به طور مستقیم بر راندمان کاری و نوع کیفیت محصول شما تاثیر گذار خواهد بود. از مواد معدنی که در جیره غذایی مرغ تخمگذار باید آن را در نظر بگیرید می‌توان به گوگرد و منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، منگنز، روی، سلنیوم و نمک طعام اشاره کرد.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در برنامه غذایی مرغ تخمگذار قرار می گیرد. بسیاری از افراد این آنتی بیوتیک ها را با آنتی بیوتیک های دارویی اشتباه می گیرند. توجه داشته باشید آنتی بیوتیک های محرک با آنتی بیوتیک های دارویی فرق خواهد داشت.

دیگر مواد مهم در غذای مقوی مرغ تخمگذار

به جز موارد گفته شده شما می توانید موادی چون مکمل های ویتامین، آنتی اکسیدان ها، داروهای گیاهی، هورمون ها و آنزیم ها را در جیره غذایی مقوی مرغ تخمگذار بگنجانید. توجه داشته باشید که تمامی موارد گفته شده در این مطلب می‌تواند حائز اهمیت باشد، چنانچه یکی از آنها به خوبی فراهم نشود و یا در جیره غذایی مرغ تخمگذار قرار نگیرد راندمان کاری پایینی را در بر می آورد. اگر دوست دارید راندمان کاری بالایی را در پرورش مرغ تخمگذار تجربه کنید حتماً جیره غذایی آن را قوی و با تمامی اجزا بچینید.

دیگر مواد مهم در غذای مقوی مرغ تخمگذار
دیگر مواد مهم در غذای مقوی مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: نشانه های مرغ تخمگذار + [ آشنایی با تمامی نشانه ها و خصوصیات ]

شما برای ما از غذای مقوی برای مرغ تخمگذار بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با غذای مقوی برای مرغ تخمگذار ترکیبات و برنامه کامل آن آشنا کنیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود در این زمینه را از پشتیبانان سایت پرآور صنعت بپرسید. پشتیبانان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

ترکیبات غذای مقوی برای مرغ تخمگذار چیست؟

کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی

چه موادی باید در غذای مقوی مرغ تخمگذار باشند؟

مکمل های ویتامین، آنتی اکسیدان ها، داروهای گیاهی، هورمون ها و آنزیم ها

مقوی ترین غذا برای مرغ تخمگذار چیست؟

دان آماده

طاعتی
دیدگاه کاربران
۹ دیدگاه
  • محمد 17 تیر 1401 / 2:12 ق.ظ

    دان پلیت مناسب ترو به صرفه تر است یا دان آسیابی پودری

    • طاعتی 18 تیر 1401 / 3:09 ب.ظ

      هر کدوم مزیت های فراوانی دارن و در جاهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرن از نظر ما پلیت میتونه بصرفه تر و پر بازده تر باشه براتون

  • ali 18 تیر 1401 / 5:28 ب.ظ

    مرسی بابت مقاله زیبا
    به نظر من بهترین جیره غذایی مرغ تخم گذار محلی اینا میتونه باشه
    گندم ،جو ، ذرت ،برنج،مغز گردو ،مغز بادام ،مغز پسته،هویج رنده شده ،پوسته تخم مرغ،کرم خارکی ،سویا،یونجه و فراهم کردن بستری برای چرا

  • سید حسن 24 تیر 1401 / 4:34 ب.ظ

    بدلیل گران شدن گندم من به مرغ ها نان خشک خرد شده میدهم تفاوت خاص و معنی داری در کاهش یا افزایش تعداد تولید تخم مشاهده نکردم نظر شما رو میخواستم

    • طاعتی 30 تیر 1401 / 2:40 ب.ظ

      در بلند مدت خودش رو نشون میده

  • علی 26 بهمن 1401 / 8:06 ب.ظ

    سلام برای مرغ تخمگذار نژاد لوهمن چه دانه‌ی رو پیشنهاد میدین برای تخم گذاری بهتر

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 8:31 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، دان مخصوص مرغ تخمگذار باید تهیه کنید

  • مهدی 23 مرداد 1402 / 8:54 ب.ظ

    سلام برای مرغ کوشین چه موادی را پیشنهاد میکنید برای اینکه مداوم تخم بزارند.

    • مدیریت سایت 30 آذر 1402 / 1:26 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، دان مناسب. دمای مناسب و استفاده از قفس مخصوص مرغ تخمگذار توصیه میشود.
      بررسی بفرمایید سوالی داشتید با کمال میل در خدمتتون هستیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *