طرح توجیهی مرغداری + [ از صفر تا صد ]

طرح توجیهی مرغداری

طرح توجیهی مرغداری موضوعی است که در این مطلب به طور کامل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ما سعی کردیم در این مطلب از سایت پرآور صنعت اطلاعات کامل و بسیار مفیدی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم. مرغداری صنعتی جزء مهمترین رکن ها در صنعت به شمار می رود و یکی از مهم ترین نقش ها را در تامین پروتئین مردم ایفا می کند.

تامین پروتئین به وسیله ارائه محصولاتی مانند گوشت مرغ و تخم مرغ انجام می شود. با توجه به ارزش بالای این دو محصول علاقه مندان بسیار زیادی دوست دارند پرورش مرغ بپردازند تا از این طریق سودآوری بسیار بالایی را تجربه نمایند. پر متقاضی بودن تخم مرغ و گوشت مرغ باعث شده رونق صنعت مرغداری و علاقه‌مندان به این سیستم روز به روز بیشتر شود. با توجه به اینکه پروتئین های مفید در گوشت مرغ و تخم مرغ جزء اجزای جدایی ناپذیر در سفره های مردم است پرورش مرغ میتواند همیشه جز سودمندترین کسب و کارها باشد.

توجه داشته باشید زمانی سودآوری در کسب و کارها را تجربه خواهید کرد که اطلاعات دقیق و منظمی از آنها در اختیار داشته باشید. هر چقدر اطلاعات شما درباره پرورش مرغ بالاتر باشد و آموزش های لازم در این زمینه راه دیده باشید به این کسب و کار اشراف بهتری خواهید داشت. اشراف بهتر باعث جلوگیری از ضررهای احتمالی، راندمان کاری بالا و سودآوری بیشتر می شود. برای اینکه بتوانید با این اطلاعات به طور کامل آشنا شوید توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با ما در سایت پرآور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۹ دقیقه زمان نیاز دارد.

انتخاب از بین پرورش مرغ گوشتی یا تخمگذار

اولین قدم در طرح توجیهی مرغداری که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب از بین پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار است. برای اینکه بتوانید پرورشی پرسودی را تجربه نمایید ابتدا باید به نوع نیاز مخاطب خود توجه داشته باشید. نوع نیاز مخاطب میزان سود دهی و ارائه محصولات شما را مشخص میکند. ابتدا شعاع ارائه محصولات خود را بسنجید و سپس با توجه به افرادی که در محدوده شما زندگی می کنند یکی از دو گزینه موجود برای پرورش را انتخاب نمایید. این شما هستید که پرورش مرغ گوشتی یا پرورش مرغ تخمگذار را انتخاب خواهید کرد.

طرح توجیهی مرغداری
طرح توجیهی مرغداری

انتخاب نژاد مناسب

قدم بعدی که در طرح توجیهی مرغداری مشخص خواهد شد انتخاب نژاد مناسب است. فرقی نمی کند پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار را انتخاب کرده باشید برای این که بتوانید سودآوری بالایی را تجربه کنید باید نژاد مناسبی از مرغ گوشتی و تخمگذار را انتخاب نمایید. در این مواقع به سراغ نژادهایی می‌روند که هزینه کمتر و بالاترین راندمان را دارد.

انتخاب زمین، طرح توجیهی مرغداری

در انتخاب زمین برای احداث مرغداری باید بسیار توجه کرد. زمینی که برای احداث مرغداری انتخاب میکنید باید دسترسی راحتی به خدمات رفاهی داشته باشد. ارتباط جاده ای آسان، دارا بودن، آب، برق، گاز، تلفن، راحتی در ساخت و ساز،  داشتن فاصله یک تا دو کیلومتری و نگهداری مراکز دام، دور بودن از مناطق مسکونی جهت گرفتن راحت مجوز برای مرغداری صنعتی از جمله مواردی است که در هنگام انتخاب زمین باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

طراحی سالن مرغداری صنعتی

جهت نگهداری و پرورش مرغ از سالن های مختلفی استفاده می کنند که متداول ترین آن سالن های بسته است. اگر بخواهیم رایج ترین مدل سالن های مرغداری صنعتی را در نظر بگیریم بدون پنجره بودن امروزه در صدر تمامی سالن ها قرار دارد. در مرغداری های بدون پنجره کمترین فضا برای پنجره ها در نظر گرفته شده و اکثر کارها مانند ورود و خروج نور و هوای تازه به  وسیله هواکش ها انجام می شود. توجه داشته باشید سالن مرغداری را باید به نوعی طراحی کنید که از لحاظ رعایت اصول بهداشتی و کنترل آن، افراد مجموعه و پرنده ها به مشکل بر نخورد.

عوامل بسیار زیادی می تواند طراحی سالن مرغداری را تحت تاثیر قرار دهد از جمله این عوامل می توان به مواردی چون میزان رطوبت، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع مصالح و میزان گرما و سرمایه اشاره کرد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع سالن مرغداری جهت طراحی سالن مرغداری صنعتی آشنا کنیم.

انواع سالن مرغداری

در قسمت بالا با عواملی که می توانست طراحی سالن مرغداری را تحت تاثیر قرار دهد آشنا شدید حال در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که چند نوع سالن مرغداری وجود دارد و هر کدام شامل چه خصوصیاتی می باشند.

طرح توجیهی مرغداری
طرح توجیهی مرغداری

سالن های باز

سالن های باز همان طور که از نام آن ها پیداست تعامل بسیار خوبی با فضای بیرون دارند و اکثر کارها در این نوع سالن ها به صورت دستی انجام می شود. این نوع سالن را زمانی انتخاب می‌کنند که شرایط آب و هوایی بسیار گرم باشد و یا پرورش در فصل تابستان صورت گیرد. این سال ها معمولاً برای ورود و خروج هوا و نور مشکلی نخواهند داشت.

سالن های بسته

در سالن های بسته نیازی ندارید که به شرایط آب و هوایی توجه کنید زیرا تمامی فضاهای در نظر گرفته شده در این نوع سالن ها به صورت بسته خواهد بود. نور، دما، رطوبت، گرما و سرما  در این نوع سالن ها به صورت کامل کنترل شده و به وسیله ابزارهای مختلف اندازه گیری می شود.

در هنگام طراحی سالن مرغداری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در هنگام طراحی سالن مرغداری باید به ۲ موضوع فضا و تهویه بسیار توجه نمود. زیرا این دو موضوع به صورت کامل و مستقیم بر روی راندمان و رشد تاثیر گذار خواهد بود.

فضای پرورش

به میزان فضای که برای پرورش هر جوجه و یا مرغ بالغ در نظر میگیرید توجه داشته باشید. در نظر گرفتن فضای مناسب برای هر جوجه و یا مرغ بالغ می تواند راندمان کاری شما را افزایش دهد. فضای نامناسب و کم بودن فضا کسب و کار شما را به خطر خواهد انداخت. در فصل تابستان می توانید برای هر 20 جوجه 4 متر را در نظر بگیرید. این در صورتی است که برای هر جوجه در فصل زمستان فقط به ۲ متر فضا نیاز دارید.

تهویه

تهویه نامناسب در مرغداری صنعتی باعث بروز مشکلات و بیماری های بسیار زیادی در جوجه ها خواهد شد. بروز مشکلات تنفسی و شیوع بیماری ها از دیگر مواردی است که در صورت نداشتن تهویه نامناسب با آنها مواجه می شوید. در هنگام طراحی سالن به میزان تهویه و نوع آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

اقداماتی که قبل از ورود جوجه ها به سالن باید آنها را انجام داد!!!

در این مطلب از طرح توجیهی مرغداری شما را با انتخاب زمین، نژاد مرغ، طراحی سالن مرغداری آشنا کردیم. حالا نوبت این است که با قدم جدیدی در طرح توجیهی مرغداری آشنا شوید. بعد از سپری کردن مراحل مختلف نوبت این است که فضا را آماده کنید تا جوجه ها وارد سالن شوند. شما زمانی جوجه ها را وارد سالن خواهید کرد که شرایط برای رشد و پرورش آنها فراهم باشد. برای فراهم کردن شرایط موجود باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • ضدعفونی کردن فضا قبل از ورود جوجه ها
  • اطمینان از داشتن فضای بهداشتی
  • چک کردن وضعیت دما و رطوبت
  • جلوگیری از وزش باد
  • اطمینان از وجود هوای کافی در درون سالن
  • در نظر گرفتن مادر مصنوعی برای جوجه ها
  • در نظر گرفتن فضای کافی برای دانخوری و آبخوری

بعد از در نظر گرفتن مراحل بالا می توانید جوجه ریزی را انجام دهید.

مراحل پرورش مرغ

به طور کلی مراحل مختلف پرورش مرغ را می توان به سه مرحله تقسیم کرد.

  1. جوجه کشی جوجه ها به روش مصنوعی یا طبیعی
  2. مراقبت و نگهداری از جوجه ها
  3. برداشت تخم مرغ و یا بردن مرغ برای کشتار
طرح توجیهی مرغداری
طرح توجیهی مرغداری

میزان سودآوری مرغداری

همانطور که در ابتدای مطلب طرح توجیهی مرغداری نیز به آن اشاره کردیم احداث مرغداری و شروع پرورش مرغ می تواند سودآوری فراوانی داشته باشد. در سودآوری عوامل مختلفی دخیل خواهد بود. یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند میزان سودآوری مرغداری را افزایش و یا کاهش دهد میزان اطلاعات شما نسبت به این موضوع می باشد. برای اینکه میزان سودآوری مرغداری را به طور کامل بسنجید باید برخی از هزینه ها را برآورد کنید تا میزان سودآوری دقیق را به دست آورید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. سرمایه مورد نیاز جهت اجاره سوله
  2. سرمایه مورد نیاز جهت محوطه سازی
  3.  سرمایه مورد نیاز جهت ساخت و سازهای واحد صنعتی
  4.  سرمایه مورد نیاز جهت تامین ؛ نصب و راه اندازی تاسیسات
  5. هزینه های حقوق و مزایای سالانه کارکنان
  6. هزینه های سالانه نگهداری و تعمیرات
  7. هزینه های خرید سالانه مواد اولیه مورد نیاز
  8. جمع بندی تعیین میزان سرمایه در گردش مورد نیاز اجرای طرح
  9. ارزش محصولات تولید شده
  10. محاسبه سود ناخالص
  11. محاسبه سود قبل از پرداخت مالیات
  12. محاسبه متوسط هزینه های متغیر سالانه
  13.  محاسبه نقطه سربه سری ارائه خدمات ارائه شده
  14. محاسبه ارزش فعلی خالص
  15. محاسبه ارزش فعلی درآمدهای طرح
  16. محاسبه ارزش فعلی هزینه های طرح

بهترین تجهیزات برای مرغداری صنعتی

یکی از مهمترین نکاتی که در طرح توجیهی مرغداری معمولاً با میپردازند تجهیزات است. شما در مرغداری ها میتوانید از تجهیزاتی چون دانخوری، آبخوری، سیستم تهویه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، انواع قفس و بسیاری از موارد دیگر استفاده نمایید. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد به جای استفاده از انواع قفس پرورش مرغ را در مرغداری ها بر روی بستر انجام می دهند که این کار می‌تواند ضرر های بسیار زیادی را برای آنها در بر داشته باشد.

استفاده از قفس به شما این امکان را میدهد که بتوانید به بهترین شکل آمار دقیقی از کسب و کار خود را در اختیار داشته باشید. شما می توانید به طور دقیق بدانید چند مرغ مریض است! چند مرغ سالم دارید! به چه اندازه دان برای هر مرغ به صورت روزانه مصرف میکنید! و بسیاری از آمار های دیگر را در اختیار خواهید داشت.

قفس ها همچنین از شیوع بیماری های مختلف در بین مرغ ها جلوگیری می کند. این ارزش قفس را زمانی متوجه خواهید شد که دمام گله شما به بیماری‌های گوناگون مبتلا شده است و شما در پرورش روی بستر به چشم خود خواهید دید که یک بیماری از یک مرغ به تمامی مرغ ها سرایت نموده است. با استفاده از قفس به راحتی هرچه تمام تر می توانید برنده های بیمار را از سایر پرنده ها قرنطینه کنید تا از ضرر های احتمالی آینده جلوگیری نمایید.

قفس 2 طبقه مرغ
قفس 2 طبقه مرغ

استفاده بهینه از کود مرغ ها با توجه به سیستم استانداردی که در قفس ها تعبیه شده است برای شما امکان پذیر خواهد بود. قفس مرغ فضولات داشته و با استفاده از این سینی فضولات می‌توانید فضولات جمع شده را به کشاورزان و یا سایر متقاضیان بفروشید و از این طریق نیز درآمدزایی نمایید.

مدیریت راحت تر، صرفه جویی در هزینه ها، ارائه بهترین کیفیت در محصولات، بالاترین میزان سوددهی از بارزترین ویژگی های استفاده از قفس به شمار می رود.

قفس مرغ مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد. شما با مزایای آن آشنا هستید می توانید از طریق قسمت نظرات این مزیت ها را با ما و سایر مخاطبین سایت برابر سند در میان بگذارید.

بزرگترین تولید کننده قفس های مرغداری

چنانچه دوست داشتید در قفس در مرغداری ها استفاده کنید توصیه می‌کنیم این محصول را از بزرگترین تولید کننده قفس های مرغداری تهیه نمایید تا نگرانی بابت ضمانت و نحوه کارکرد آن نداشته باشید. پرآور صنعت بزرگترین تولید کننده قفس های مرغداری در ایران است که قفس های آن نسبت به سایر رقبا از ضمانت نامه و مزیت های بیشتری برخوردار است. از جمله مزیت های قفس های مرغداری سایت برابر صنعت می توان به گزینه های زیر اشاره نمود.

  • 100 درصد ضد زنگ و قابل شستشو
  • دارای 10 سال ضمانت زنگ زدگی
  • جنس تمام قفس گالوانیزه گرم کششی
  • دارای سیستم آبخوری تمام اتومات با 2 سال ضمانت
  • طراحی علمی و مهندسی مطابق با استاندارد های روز دنیا
  • 100 درصد تولید کارخانه و تمام صنعتی
  • ارسال به سراسر کشور در کمترین زمان ممکن

سوالات متداول

اولین قدم در طرح توجیهی مرغداری چیست؟

انتخاب از بین پرورش مرغ گوشتی یا تخمگذار

انواع سالن مرغداری در طرح توجیهی مرغ را نام ببرید؟

سالن باز سالن بسته

بهترین تجهیزات برای مرغداری صنعتی را نام ببرید؟

دانخوری، آبخوری، سیستم تهویه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، انواع قفس مرغ

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • علی توکلی 10 اسفند 1401 / 0:25 ق.ظ

    پس طرح توجیهی مرغداری کو؟؟ من پرورش مرغ در مرغداری گوشتی رو تو یه فایل اکسل انالیز کردم و هر دفعه که مرغدار میریزه به راحتی میتونه با این جدول اکسل، میزان سود و زیان واقعی و نقطه سربه سر) یعنی حداقل قیمت فروشی که اگر زیر اون قیمت بفروشه ضرر میکنه) رو محاسبه میکنه. اگر کسی لازم داشت پیام بده.

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 8:31 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، سپاس از شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *