روش های رفع بوی بد سالن مرغداری + [ ضدعفونی کردن سالن مرغداری ]

رفع بوی بد سالن مرغداری

همه ما به خوبی می‌دانیم، یکی از محصولاتی که ایرانیان بر سر سفره خود آن را جای داده اند و بسیار زیاد به آن عادت کرده اند، مرغ است. ما ایرانی ها علاوه بر گوشت مرغ به تخم مرغ نیز علاقه وافری داریم. از این رو افراد زیادی برای اینکه بتوانند به سوددهی بالایی برسند روی به پرورش مرغ و احداث مرغداری می آورد. این کار همیشه با ا سانی همراه نخواهد بود، معمولا مرغدارانً با چالش ‌های مختلفی در سال روبرو می شوند. یکی از این چالش ها بوی بد سالن مرغداری است. بوی بد سالن مرغداری باعث آزار و اذیت پرورش دهندگان مرغ می شود. هر چه قدر فضای مرغداری کوچک تر، سنتی و نیمه صنعتی تر باشد، این مسئله نمای بیشتری خواهد گرفت.

در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم تا نکاتی را بیان نماییم که بتوانید به وسیله آن بوی بد سالن مرغداری را از بین ببرید و ضدعفونی کردن سالن خود را به بهترین شکل انجام دهید. با مطالعه این مطلب رفع بوی بد سالن مرغداری جز دغدغه های کسب و کار شما نخواهد بود.  توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

روش های نوین و قدیمی برای رفع بوی بد سالن مرغداری و ضدعفونی کردن آن

یکی از متداول ترین روش هایی که از دیرباز تا به امروز از آن برای ضدعفونی کردن و رفع بوی بد سالن مرغداری استفاده می کنند، پاد آمونیاک است. پاد آمونیاک یک ماده پودری است که گاز آمونیاک را در فضای مرغداری خنثی می نماید. برای اینکه بتوانید از پودر جامد پاد آمونیاک استفاده کنید می توانید آن را قبل از جوجه ریزی بر روی بستر بپاشید (توجه داشته باشید ریختن پودر پاد آمونیاک باید به صورت یکنواخت باشد). به صورت وعده ای و هر دو هفته یک بار نیز می توانید از پاد آمونیاک استفاده نمایید. اگر مرغ های خود را در قفس نگهداری می کنید، فرمول دو هفته یکبار بعد از تخلیه کودها و استفاده در کف قفس مرغ می تواند برای شما بسیار کارساز باشد.

رفع بوی بد سالن مرغداری
رفع بوی بد سالن مرغداری

بیشتر بخوانید: دلایل فلج شدن مرغ و خروس

مزایای استفاده از پاد آمونیاک

پاد آمونیاک  علاوه بر این که موجب ضدعفونی شدن و رفع بوی بد سالن مرغداری می شود از مزایای دیگر نیز برخوردار خواهد بود. از جمله این مزایا می توان به کاهش دهنده رطوبت بستر مرغ ها، از بین بردن حشرات مزاحم، جلوگیری از انتشار بو و کاهش بیماری‌ های واگیردار اشاره کرد.

ضدعفونی کردن سالن مرغداری
ضدعفونی کردن سالن مرغداری

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر استرس در مرغ ها و راه های مقابله با آن

استفاده از گاز فرمالین

یکی دیگر از روش هایی که میتوانید به وسیله آن بوی بد سالن مرغداری را بین ببرید، استفاده از محلول فرمالین است. محلول فرمالین می‌تواند به راحتی هرچه تمام تر سالن مرغداری شما را ضدعفونی کند و موجب رفع بوی بد سالن مرغداری شما گردد. برای استفاده از این محلول باید آن را با آب قاطی کنید و قسمت های داخلی سالن مانند دیوار، سقف و کف را اسپری نمایید.

مهمترین نکات در هنگام استفاده از فرمالین

در هنگام استفاده از فرمالین باید نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید. یکی از این نکات استفاده از ماسک مخصوص ضد گاز است. دمای سالن مرغداری ما بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد باشد. در هنگام استفاده از فرمالین تمامی درب ها و پنجره ها را ببندید. ضد عفونی کننده فرمالین ۲۴ تا ۴۸ ساعت باید در داخل سالن ماندگار باشد. از عبور و مرور در سالن و باز گذاشتن پنجره ها خودداری کنید. بعد از اتمام عمل ضدعفونی حتماً تهویه ها را روشن کنید تا گازهای مورد نظر از سالن بیرون روند. توصیه میکنیم ده تا پانزده روز از سالن پرورش استفاده نکنید.

مراحل ضدعفونی کردن سالن های مرغداری

برای اینکه بتوانید به صورت اصولی ضدعفونی کردن سالن های مرغداری خود را پیش بگیرید، باید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. تخلیه کود ها
  2. پاکسازی سالن ها از بقایای لاشه و پر
  3.  خارج کردن تجهیزات برای شستشو
  4. شستن قسمت های مختلف سالن با استفاده از آب گرم
  5. شستن تجهیزات با دیتر جنت ها با فشار زیاد و اب گرگ
  6. تعمیر و مرمت خرابی ها و رفع پارگی های توری پنجره
  7. شعله دادن به کف و دیوارهای سالن
  8. ضدعفونی کردن کلیه سطوح
  9. ضدعفونی کردن سیستم تهویه و سیستم های برق
  10. لایروبی، شستشو و ضدعفونی کردن سیستم فاضلاب

برای که بتوانید ضدعفونی کردن سالن های مرغداری را به بهترین شکل انجام دهید این مراحل را باید به ترتیب و طبق استانداردها رعایت نمایید. با استفاده از این مراحل دیگر نگران رفع بوی بد سالن مرغداری خود نباشید بعد از انجام این مراحل دیگر سالن مرغداری شما بوی بدی نخواهد داد.

مراحل ضدعفونی کردن سالن های مرغداری
مراحل ضدعفونی کردن سالن های مرغداری

بیشتر بخوانید: دلایل عطسه مرغ و راه های درمان آن

شما برای ما از راه های رفع بوی بد سالن مرغداری بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با روشهای رفع بوی بد سالن مرغداری و نحوه ضدعفونی کردن آشنا کردیم. با استفاده از این روش ها به راحتی هرچه تمام تر می توانید زمینه ‌سازیه محیطی بهداشتی برای پرورش مرغ ها را ایجاد نمایید. چنانچه شما نیز در این زمینه تجربه ای دارید می‌توانید تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر سوالی نیز در این زمینه دارید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا پشتیبانان سایت ما در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند. امیدواریم از این مطلب به بهترین شکل استفاده کنید و زمینه سازی کسب و کاری بهداشتی و پر سود را برای خود ایجاد نمایید.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۴ دیدگاه
  • saeedi 3 فروردین 1401 / 11:31 ق.ظ

    با سلام و وقت بخیر
    ما یه خونه باغ داریم که نزدیکی خونه باغ ما یه مرغداری وجود داره، متاسفانه بوی بد مرغداری باعث شده هم ما هم تمام کسانی که اون اطراف زمین کشاورزی و خونه باغ دارن فراری بشن، در ضمن تصفیه خانه آب شرب شهرمون که تازه به بهره برداری رسیده چسپیده به مرغداری، چندین بار کارشناس بهداشت و امور آب بازدید کردن ولی هنوز هیچ اقدامی انجام نشده، آیا امکان داره بشه کاری انجام داد که بوی بدی که موقع روشن شدن فن های مرغداری میاد بیرون از بین بره؟؟
    با تشکر

    • طاعتی 6 فروردین 1401 / 3:27 ب.ظ

      سلام وقتتون بخیر
      یکی از اصول داشتن مرغداری احداث اون توی جاهای کم رفت و امد و به دور از شهره
      هیچ راهی وجود نداره برای این کار یا اگر هم داشته باشه من نمیدونم

  • مرتضی کازری 16 آذر 1401 / 10:37 ب.ظ

    از یون ساز منفی anion generator و یون ساز پلاسما استفاده کنید. کاملا بی ضرر است . در دستگاه های تصفیه هوای انسانی LG ، SAMSUNG , HYUNDAI هم همین قطعه استفاده شده است .
    اکنون انواع مختلفش با قدرت های مختلف وارد ایران شده است. صنعتگران در دستگاه های تهویه مطبوع نصب می کنند. .بعضی از کارخانه ها هم برای سالن های صنعتی شان نصب می کنند. ارزان است .هزینه فیلتر مصرفی هم ندارند.

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 11:51 ق.ظ

      سلام و تشکر از اطلاعات خوب و تکمیلی شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *