داروی گیاهی برای مریضی مرغ

داروی گیاهی برای مریضی مرغ

داروی گیاهی برای مریضی مرغ، این مسئله دغدغه بسیاری از پرورش‌دهندگان مرغ به شمار میرود. بسیاری از افراد دوست ندارند از داروهای شیمیایی برای درمان مریضی های مرغ خود استفاده کنند. از این رو به دنبال داروی گیاهی برای مریضی مرغ خود هستند. پرآور صنعت در این مطلب قصد داریم شما را با انواع داروها و میزان تاثیرگذاری آنها در مریضی مرغ آشنا کنیم. چنانچه در پی داروهای گیاهی برای درمان بیماری در مرغ هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. این مطلب به شما کمک می کند که پرورش مرغ را راحت تر انجام دهید. پرآور صنعت به طور کامل شما را با بهترین گیاه گیاهان دارویی برای رفع مریضی طیور آشنا خواهد کرد. مطالعه این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

دسته بندی داروی گیاهی برای مریضی مرغ

در گذشته نه چندان دور از گیاهان دارویی برای مریضی طیور به خصوص مرغ استفاده می کردند. گیاهان دارویی به طور مستقیم بر سیستم ایمنی و گوارش پرندگان تاثیر می‌گذاشت و باعث رفع بیماری در آنها می شد. معمولاً گیاهان دارویی که مرغ ها از آن استفاده می کنند را بر سه دسته تقسیم بندی می نمایند.

 دسته بندی اول کوکسیدیوزی

دسته بندی اول کوکسیدیوزی است که معمولاً از گیاهانی مانند زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه تشکیل می شود. چنانچه دوست دارید از کوکسیدیوزی  استفاده کنید میتوانید در هر تن دو کیلو از آنها را استفاده نمایید. این گیاهان معمولاً مقاومت بدن مرغ ها را افزایش می دهند و باعث می شوند راحت‌تر در مقابل بیماری ها مقاومت کنند و واکنش بهتری را نسبت به آنها نشان دهند.

توجه داشته باشید نمی‌توان زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت اختیاری استفاده کرد. بلکه با توجه به سن و میزان تولید پرنده نسبت آنها تغییر می یابد. چنانچه بتوانید از این گیاهان به درستی استفاده کنید دچار ضرر خواهید شد. گیاهان دارویی با خواص کوکسیدیوزی جزو مهمترین داروی گیاهی برای مریضی مرغ به شمار می رود. برای درمان مریضی مرغ حتماً این گیاهان را در برنامه غذایی آنها قرار دهید.

داروی گیاهی برای مریضی مرغ
داروی گیاهی برای مریضی مرغ

بیشتر بخوانید: داروی تقویتی مرغ تخمگذار

 دسته دوم گیاهان دارویی با خواص تقویت سیستم ایمنی

دسته دوم گیاهان دارویی با خواص تقویت سیستم ایمنی است. این نوع گیاهان را معمولا سرخارگل، مریم گلی، مرزه و رزماری را تشکیل می‌دهد، گیاهان دارویی که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مرغ ها را به عهده دارند. گیاهان دارویی با خواص تقویت سیستم ایمنی معمولاً ضد باکتری ضد ویروس و ضد قارچ هستند. گیاهانی مانند مریم‌گلی، سرخارگل، مرزه و رزماری به طور مستقیم آنتی بادی تولید کرده و بدن مرغها در برابر باکتری ها قارچ ها و ویروس ها مقاوم می کند. میزان مصرف گیاهان دارویی که باعث تقویت سیستم ایمنی مرغ میشود دو کیلو در هر تن است. می توانید آنها را نیز با آب مخلوط کنید. با استفاده از این داروها می توانید بافت ‌ها را به سرعت هرچه تمام تر ترمیم نمایید. همچنین داروهای گیاهی مانند سرخارگل باعث کاهش استرس در مرغها میشود.

داروی گیاهی برای مریضی مرغ
داروی گیاهی برای مریضی مرغ

دسته سوم گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد بهبود و افزایش آن

دسته سومی که به آنها اشاره خواهیم کرد گیاهان دارویی هستند که باعث بهبود و افزایش عملکرد می شود. این نوع گیاهان دارویی نیز گونه های مختلفی دارد که از جمله این گیاهان می‌توان به پونه، گیاه زنیان، گیاه آرتیشو و بومادران اشاره کرد. گیاهان دارویی که باعث بهبود افزایش عملکرد پرنده می شود و مزایای بسیار زیادی مانند کاهش اثرات بیماری، بهبود ضریب تبدیل غذایی، افزایش راندمان تولید و بهبود وضعیت روده می‌شود. از این نوع گیاهان می توانید به صورت تنفسی و آشامیدنی در جیره غذایی مرغ ها استفاده کنید. از این گیاهان معمولا می توانید سه کیلو در هر تن استفاده کنید. در ادامه مطلب هر یک از این گیاهان را به طور مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گیاه پونه

گیاه پونه معمولاً باعث افزایش جذب پروتئین، چربی ها و ویتامین ها می شود. این امر باعث کاهش افزایش اشتها و تحریک مرغ ها برای غذا خوردن می شود. همین امر می تواند تخم مرغ را با کیفیت بهتری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

داروی گیاهی برای مریضی مرغ
داروی گیاهی برای مریضی مرغ

بیشتر بخوانید: عمر کبک

گیاه آرتیشو

معمولا از گیاه آرتیشو برای کاهش علائم بیماری برونشیت استفاده می شود. اگر مرغ شما از بیماری برونشیت رنج می برد می توانید عصاره گیاه آرتیشو یا عراق آن را در هر ۱۰۰ لیتر آب به میزان ۲ لیتر استفاده نمایید، بعد از اندکی بیماری برونشیت به طور کامل از بین می رود. همچنین برای کبد چرب پرنده های تخمگذار مانند مرغ تخمگذار بسیار مفید می باشد. از مهمترین داروی گیاهی برای مریضی مرغ میتوان به آرتیشو اشاره کرد.

گیاه زنیان

مورد بعدی در داروی گیاهی برای مریضی مرغ که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، گیاه زنیان است. معمولا از گیاه زنیان در مرغهای سنین پایین استفاده می شود شما می توانید گیاه زنیان را به مقدار ۳ کیلو در هر تن به مدت یک هفته استفاده کنید تا این گیاه به طور مستقیم بر تخم گذاری و هورمونهای مرغ های شما تاثیر بگذارد .همچنین گیاه بومادران می‌تواند مکمل گیاه زنیان باشد تا استرس را در مرغان هنگام تخم گذاری کم کند.

شما برای ما از داروی گیاهی برای مریضی مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با داروی گیاهی برای مریضی مرغ آشنا کردیم. چنانچه شما داروی گیاهی برای مریضی مرغ می شناسید که می‌تواند به طور بسیار زیادی تاثیرگذار باشد آن را به ما معرفی کنید. همچنین می توانید نظرات خود درباره گیاهانی که معرفی کردیم را با ما در میان بگذارید. امیدواریم از این مطلب به بهترین شکل استفاده کنید.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • حسن روشنی 17 خرداد 1401 / 5:57 ق.ظ

    سلام برای کوکسیدیوز یک فرمول داشتید و گفته شده بود الکی مصرف نشه و طبق فرمول و سن مصرف بشه ؛ ولی فرمول رو معرفی نکردید چطور مصرف کنیم .

    راستی گیاه درمنه برای پیشگیری و رشد بهتر جوجه موثره

    تشکر

    • طاعتی 22 خرداد 1401 / 3:44 ب.ظ

      سلام
      برای میزان دقیق میتونید با دامپزشک در این باره مشورت کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *