۰ تا ۱۰۰ تولید مثل کبوتر

تولید مثل کبوتر

کبوترها برای تولید مثل از روش های مختلفی استفاده می کنند. اگر اندکی به روش تولید مثل کبوتر نگاه بیندازید متوجه خواهید شد که آنها مانند تمام انسان ها به خواستگاری می روند تولید مثل می کنند و سپس به تربیت جوجه های خود می پردازند. به نوعی می توان گفت که کبوترها زندگی متفاوت تری را نسبت به سایر پرنده ها و انسان ها تجربه خواهند کرد. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم شما را با تولید مثل کبوتر به طور کامل آشنا کنیم. اگر جزو افرادی هستید که پرورش این پرنده را انجام می دهید توصیه می کنیم تا انتهای مطلب ما را یاری کرده و این مطلب را مطالعه کنید. مطالعه این مطلب می تواند شما را به صورت صفر تا صد با نحوه جفت گیری و زندگی کبوتر آشنا نماید.

انتخاب جفت برای جفت گیری

اولین قدم در تولید مثل کبوتر انتخاب جفت است. کبوترها مانند انسانها برای زندگی تک همسری را برمی‌گزیند و علاقه بسیار زیادی دارند که زندگی خود را به صورت دونفره ادامه دهند. کبوتر ها جزو پرندگانی هستند که وفاداری سرلوحه زندگی آنهاست و تا زمانی که یکی از جفت ها از بین نرود به هیچ عنوان به یکدیگر خیانت نکرده و تا آخر زندگی با یکدیگر زندگی می کنند. وفاداری آنها به نوعی است که بعد از مرگ جفت خود با یک کبوتر مجرد دیگر زندگی می کنند.

خواستگاری

خواستگاری کردن پرندگان نر برای تولید مثل بسیار زیبا و جالب خواهد بود. کبوتران نر برای اینکه اعتماد کبوتران ماده را به خود جلب کنند به دور کبوتر ماده میچرخند و پرهای خود را باز و بسته می کنند. علاوه بر باز و بسته کردن، پف کردن و قوز زدن نیز یکی دیگر از روش های جلب توجه کبوتران ماده می باشد. کبوتران ماده معمولاً نری را انتخاب می کنند که ویژگی های نزدیکی به ویژگی های والدینش داشته باشند. کبوتران ماده برای رضایت به جفت گیری نوک خود را در کنار نوک کبوتر نر قرار میدهد. با این روش با آسانی می توان متوجه شد که کبوتر ماده کبوتر نر را پسندیده و رضایت به ازدواج داده است.

روش جفت شدن برای تولید مثل کبوتر

جفت گیری برای تولید مثل در کبوتران مراحل خاص خود را دارد. کبوتر نر برای جلب توجه و کسب رضایت کبوتر ماده شروع به خودنمایی می کند.  برای جلب توجه کبوتر نر ویژگی‌های مردانه خود را به معرض نمایش می گذارد. بعد از تمام شدن به نمایش گذاشتن ویژگی های مردانه کبوتر نر این کبوتر ماده است که انتخاب می کند آیا با او به جفت گیری بپردازد یا خیر!

زمانی که کبوتر ماده به جفت گیری رضایت داد برای تشکیل خانه سراغ ساخت لاله و مکان خاص می روند. بعد از آماده شدن لانه، جفت گیری بین کبوتران انجام شده و تولید مثل کبوتر مرحله پایانی خود را طی می نماید. بعد از تولید مثل کبوتر جفت ها منتظر تولد جوجه کبوتر ها می مانند تا خود را برای بزرگ کردن آن آماده کنند.

بعد از جفت گیری بین کبوتران نر و ماده دوران تخم گذاری آغاز میشود. در دوران تخم گذاری کبوتر نر به کمک همسر خود می پردازد تا تخم ها  در نزدیکترین زمان به جوجه تبدیل شوند. نوع کمک کبوتر نر به همسر خود خوابیدن روی تخم هاست تا کبوتر ماده به استراحت و غذا خوردن بپردازد.

تولید مثل کبوتر
تولید مثل کبوتر

بیشتر بخوانید: جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

نحوه جفت گیری کبوتران

کبوتران برای جفت گیری در کنار یکدیگر میخوابند به طوری که ماده به پهلو خوابیده و نر پشت سر آن قرار می گیرد. در این زمان کبوتر نر برجستگی بدن خود را به بدن کبوتر ماده نزدیک می کند تا با لمس کردن و فرو کردن جفت گیری اتفاق بیفتد. کبوتر نر پس از سوار شدن انزال را انجام داده و اسپرم خود را وارد دستگاه تولید مثل ماده می کند. تولید مثل کبوتر در این مرحله پایان می یابد.

تولید مثل کبوتر به روش غیر طبیعی

در مرحله بالا با تولید مثل کبوتر به روش طبیعی آشنا شدید. شما را با تولید مثل کبوتر به روش غیر طبیعی آشنا کنیم. در روش تولید مثل کبوتر به صورت غیر طبیعی، کبوتران نر و ماده را از یکدیگر جدا می کنند تا آن ها  خود را برای جفت گیری آماده نمایند. توجه داشته باشید کبوترانی را انتخاب نمایید که در بازه سنی ۵ تا ۷ ماهگی قرار داشته باشد. کبوتران ای که در سن ۵ تا ۷ ماهگی قرار دارند به سن بلوغ رسیده و می توانند جفت گیری را شروع کنند.

بعد از جفت گیری دو کبوتر به مدت چهل و چهار ساعت به زمان نیاز دارند تا شروع به تخم گذاری کنند. بعد از گذشت حدود دو روز اولین تخم را از کبوتر دریافت خواهید کرد. دومین تخم نیز در روز دوم تولید خواهد شد. نکته جالب درباره تخم گذاری کبوتر ها  در تولید مثل به روش غیر طبیعی  تخم گذاری به تعداد ۲ عدد است. کبوتر ها فقط ۲ عدد تخم تولید می کنند.  بعد از تخم گذاری ۱۸ روز به آنها فرصت دهید تا با استفاده از دستگاه های جوجه کشی تخم مورد نظر به جوجه تبدیل شوند.

میزان باروری در کبوتران

میزان باروری در کبوتران معمولاً بین ۸۵ تا ۹۵ درصد است. معمولاً ۶ درصد از تخم ها در زمان تولد به کبوتر تبدیل نشده و از بین می روند.

فصل جفت گیری برای تولید مثل کبوتر

کبوتر ها معمولاً در فصل‌هایی به جفتگیری می پردازند که از لحاظ آب و هوایی گرم باشد. بهترین فصل ها برای جفت گیری کبوتران فصل بهار و تابستان است. کسانی که پرورش کبوتر را به روش حرفه ای انجام میدهند اول فصل بهار اقدامات جفت گیری کبوتر آن را فراهم می کنند. این کار باعث می‌شود تا قبل از رسیدن سرما در فصل پاییز یا زمستان جوجه کبوتر ها به مقاومت بدن بالایی رسیده باشند و دچار بیماری نشوند.

تولید مثل کبوتر
تولید مثل کبوتر

بیشتر بخوانید: خواص شاهدانه برای کبوتر + [ شگفت انگیزترین خواصی که نمی دانستید ]

چه عواملی باعث کاهش راندمان در تولید مثل کبوتر میشود؟

عوامل بسیار زیادی می‌تواند راندمان کاری در تولید مثل کبوتر را کاهش دهد. دما و رطوبت،  شرایط محیط زندگی، تغذیه از جمله عواملی است که اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند دچار عدم تخم گذاری در کبوتران شود.

تخم گذاری فراوان می ‌تواند باعث جلوگیری از تولید مثل کبوتر شود.  نبود کلسیم در این مواقع می تواند دردسرساز شود. توصیه می کنیم برای مدیریت این موضوع از تخم های مصنوعی استفاده کنید.

شما برای ما از تولید مثل کبوتر بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با صفر تا صد تولید مثل کبوتر آشنا کنیم. چنانچه شما برای تولید مثل کبوتران خود از روش های متفاوت استفاده میکنید توصیه می کنیم از طریق قسمت نظرات آن را با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود درباره این موضوع را از پشتیبانان سایت بپرسید و آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

مرحله اول تولید مثل کبوتر کدام است؟

انتخاب جفت برای جفت گیری

تولید مثل کبوتر به روش غیر طبیعی به چه صورت است؟

با استفاده از دستگاه جوجه کشی

فصل جفت گیری برای تولید مثل کبوتر کدام فصل است؟

بهترین فصل ها برای جفت گیری کبوتران فصل بهار و تابستان است

طاعتی
دیدگاه کاربران
۸ دیدگاه
  • حمید 29 آذر 1401 / 5:32 ب.ظ

    با سلام کبوتر ویا هرپرنده ای از بدو تولد با نوک خودش نتواند دون بردارد محال است از دستگاه جوجه کشی استفاده کرد.

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 11:46 ق.ظ

      سلام متوجه منظور شما نشدیم لطفا واضح تر توضیح دهید

  • محسن 30 دی 1401 / 11:34 ب.ظ

    سلام
    شما فرمودید روش تولید مثل غیر طبیعی این بزرگوار هم میگویند برای کبوتر و امثال کبوتر که توانایی تغذیه با نوک را در بدو تولد ندارند روش غیر طبیعی تقریبا ممکن نیست و نیاز به پدر مادر دارد

    • مدیریت سایت 4 بهمن 1401 / 11:26 ق.ظ

      سلام ممکن هست اما باید بصورت مصنوعی و توسط شما تغذیه شوند

      • مجید 3 اردیبهشت 1402 / 11:18 ب.ظ

        درود
        برای جلوگیری از تولید مثل کبوترها آیا روش و اقدام خاصی است؟؟

  • دانیال 1 بهمن 1401 / 9:42 ب.ظ

    سلام. منظور آقا حمید در مورد پیامشون که گفتند(با سلام کبوتر ویا هرپرنده ای از بدو تولد با نوک خودش نتواند دون بردارد محال است از دستگاه جوجه کشی استفاده کرد) این هستش که مثلا جوجه مرغ از لحظه ای که از تخم بیرون می آید خودش دانه میخورد ولی جوجه کبوتر توسط پدر و مادرش با دهان تغذیه میشه و انقدر ضعیف هستش که اگر توسط پدر مادر یا دستی با سرنگ تغذیه نشود می میرد. و تغذیه دستی اصلا اصولی و منطقی نیست

  • متین 19 تیر 1402 / 5:53 ب.ظ

    استاد من. یه جفت کبوتر دارم. چند وقت پیش تخم گذاشتن یکیش. نطفه نداشت منم هردوتارو پرت کرد تا دوتا دیگه بزارن. الان سه هفته شده تخم نذاشتن چه کار کنم. در ضمن هر روز هم جفت گیری میکنن

  • Ali 29 مرداد 1402 / 12:05 ب.ظ

    سلام
    یک کبوتر توی تراس ما تخم گذاشته هر روز میومد
    اما چند روزه رفته و نمیاد تخماش موندن
    راهی نیست که کاری کنم بچهاش به دنیا بیان؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *