تغذیه جوجه مرغ محلی + [ بررسی تمامی دوره های پرورش ]

تغذیه جوجه مرغ محلی

یکی از مهمترین موضوعات در پرورش جوجه مرغ محلی تغذیه ی آن است. تغذیه جوجه مرغ محلی مقدمات رشد را فراهم می سازد. شما باید با توجه به سن پرنده، وزن آن و میزان انرژی  نوع غذا را انتخاب کنید. جیره غذایی مورد نظر جوجه مرغ محلی باید تمامی احتیاجات این جوجه را فراهم سازد. برای فراهم ساختن احتیاجات غذایی جوجه مرغ محلی نیاز به شناخت کامل غذایی کامل آن دارید. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت به کمک شما آمده ایم تا بتوانید به بهترین شکل اطلاعات لازم درباره غذای جوجه مرغ محلی را به دست آورید. چنانچه در پی چینش برنامه غذایی هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

تغذیه جوجه مرغ محلی با توجه به دوره پرورش

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام در نظر گرفتن تغذیه جوجه مرغ محلی باید به آن توجه کنید در نظر گرفتن وزن آن با توجه به دوره‌های مختلف پرورش است. در دوره های مختلف پرورش نوع و میزان غذای جوجه مرغ محلی را تعیین می کنید. شما با توجه به احتیاجات این جوجه باید غذای مورد نظر آن را فراهم کنید. توجه کنید شما نمی توانید به جوجه یک روزه و جوجه بالغ یک نوع غذا بدهید به طور قطع چنین رفتاری می تواند باعث اتلاف جوجه و یا عدم رشد آن شود.

هدف از در نظر گرفتن تغذیه برای جوجه مرغ محلی در دوره های مختلف رسیدن به وزن ایده آل است. معمولاً کسانی که پرورش جوجه مرغ محلی را در پوزیشن های مختلف مانند روش های صنعتی، نیمه صنعتی و روستا انتخاب می کنند هدفشان رساندن این جوجه ها به وزن ایده آل است. هر غفلتی در دوره پرورش می تواند موجب ضعیف شدن جسم جوجه های بومی شود. قصور در دوره پرورش نه تنها بر وزن جوجه محلی بلکه در تولید تخم مرغ نیز اثر گذار خواهد بود. تغذیه نامناسب با تولید تخم مرغ پایین همراه است. چنانچه دوره پرورش مناسبی ندارید می توانید از استانداردهای غذایی برای پرورش مرغ تخمگذار استفاده نمایید.

تغذیه جوجه مرغ محلی با توجه به دوره پرورش
تغذیه جوجه مرغ محلی با توجه به دوره پرورش

بیشتر بخوانید: صفر تا صد پرورش مرغ محلی + [ آموزش پرورش مرغ بومی ]

تغذیه دوره پرورش جوجه مرغ محلی تا قبل از سه ماهگی

برای پرورش جوجه مرغ محلی تا سن سه ماهگی می توانید از استارتر استفاده کنید. جوجه های بومی در مقایسه با جوجه های پرورشی خوراک بیشتری را مصرف میکند. خوراک بیشتر باعث رشد بهتر و بازدهی بالاتر در آنها می شود. وجود مواد معدنی در جیره غذایی آنها می تواند رشد متفاوت تری را به این جوجه ها هدیه دهد.

شما در روزهای ابتدایی میتوانید از محلول آب و شکر برای تغذیه جوجه مرغ محلی استفاده کنید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت استارتر می تواند بهترین گزینه جهت تامین غذای جوجه مرغ محلی باشد. در ادامه مطلب جیره غذایی را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده ایم تا بدانید که چرا باید از استارتر جهت تامین انرژی جوجه مرغ محلی استفاده نمایید.

چرا از استارتر در دوره تغذیه جوجه مرغ محلی استفاده کنیم؟

استفاده از استارتر در تغذیه جوجه های مرغ بومی جهت تقویت اسکلت بدن آنها است. استارتر در خود مواد مغذی، پروتئین خام و اسیدهای آمینه ضروری را دارد. وجود این مواد در استارت شما را از استفاده سایر مواد غذایی مصون می دارد. با استفاده از استارت به راحتی هرچه تمام تر می توانید املاح معدنی، میزان پروتئین ها و اسیدهای آمینه مخصوص جوجه های بومی را فراهم کنید و در سه هفته ابتدایی وزن آنها را به ۱۷۰ گرم برسانید. توجه داشته باشید در سه هفته ابتدایی تغییر جیره غذایی باید بر اساس وزن ایده آل گله باشند نه بر اساس سن آنها. در صورتی که میانگین وزن گله از ۱۷۰ گرم کمتر باشد باید به مصرف این جیره غذایی ادامه دهید.

غذای جوجه بومی
غذای جوجه بومی

بیشتر بخوانید: سود پرورش مرغ تخمگذار بومی

از چه موادی در کنار استارتر استفاده کنیم؟

در کنار استارتر می توانید از موادی چون جوش شیرین یا بیکربنات سدیم استفاده کنید بیکربنات سدیم باعث به تعادل رساندن اسید و باز در بدن جوجه محلی شده و آنها را در برابر استرس های گرمایی محافظت می کند. وجود جوش شیرین در دوره تغذیه جوجه های بومی باعث اثربخشی بهتر برخی از داروها چون داروهای کوکسید و استات می شود. چنانچه جوش شیرین را جایگزین نمک مصرفی کنید با این کار موجب کاهش مصرف آب و بهبود کیفیت بستر می شوید. وجود جوش شیرین در جیره غذایی جوجه مرغ محلی می تواند میزان و راندمان رشد را چندین برابر افزایش دهد.

تعادل الکترولیت

یکی از مهمترین موضوعات در تغذیه جوجه مرغ محلی تعادل الکترولیت است. چنانچه این موضوع به خوبی رعایت نشود اثر نامطلوبی بر روی مصرف خوراک و رشد جوجه محلی خواهد گذاشت. چنانچه تعادل الکترولیت به خوبی رعایت نشود می تواند بر روی سیستم ایمنی مرغ محلی تاثیر منفی بگذارد. برای به تعادل رساندن الکترولیت می توانید از سدیم، پتاسیم، کلر، ویتامین دی، کلسیم و اسیدهای آمینه استفاده کنید.

جیره غذایی جوجه مرغ محلی بعد از سه هفته

برای چینش جیره غذایی جوجه مرغ محلی بعد از سه هفته می توانید از استارتر با فرمول متفاوت استفاده نمایید. بعد از اینکه وزن ایده آل گله به ۱۷۰ گرم رسید می توانید میزان پروتئین را حدود ۱۹ درصد در نظر بگیرید. سطح اسید آمینه را نسبت به جیره اول پایین بیاورید تا زمانی که میانگین وزن گل به ۴۰۰ گرم برسد. با همین تکنیک می توانید جیره غذایی جوجه بومی را ادامه دهید.

جیره غذایی جوجه مرغ محلی یک روزه

بهترین غذا برای جوجه مرغ محلی یک روزه محلول آب و شکر است. محلول آب به تقویت قوای جسمی جوجه مرغ محلی کمک کرده و باعث می شود سیستم گوارش آن آماده خوردن غذا های دیگر شود. شما می‌توانید به ازای هر یک پیمانه آب ۵ گرم شکر در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با متخصصین در این زمینه مشورت کنید. دامپزشکان علاوه بر آب و شکر برای رشد جوجه محلی برنامه غذایی متفاوتی را به شما ارائه خواهد کرد. 

آب

بسیاری از افراد در هنگام در نظر گرفتن جیره غذایی برای جوجه مرغ بومی آب مناسب را در نظر نمی گیرد. شما زمانی می توانید بهترین بازخورد را از تغذیه بگیرید که بتوانید آب مناسب بهداشتی و استاندارد را نیز برای جوجه ها فراهم سازید. چنانچه آب مناسب برای جوجه محلی را فراهم نکنید به طور قطع رشد مناسبی را نیز تجربه نخواهید کرد. آب باعث تنظیم دمای بدن جوجه ها خواهد شد. همچنین آب جوجه ها را از استرس گرمایی دور میکند.

چه چیزهایی جز تغذیه در پرورش جوجه مرغ محلی موثر است؟

علاوه بر تغذیه شما باید به عوامل مختلفی چون تجهیزات، شرایط آب و هوایی، دما، رطوبت و بستر مناسب توجه کنید. برای به دست آوردن بستری مناسب می توانید از قفس مرغ سایت پرآور صنعت استفاده کنید. قفس مرغ سایت پرآور صنعت دارای آبخوری اتوماتیک و دانخوری با توجه به نوع نیاز جوجه ها بوده و گارانتی ده و دو ساله بابت شستشو و آبخوری اتوماتیک دارد. داشتن سینی فضولات، مخزن تخم مرغ و استفاده آن در فضاهای مختلف از دیگر مزیت های قفس مرغ سایت پرآور صنعت به شمار می رود.

دوره تغذیه جوجه مرغ محلی
دوره تغذیه جوجه مرغ محلی

بیشتر بخوانید: پرورش کبک به صورت ساده و قدم به قدم + [ آپدیت ۱۴۰۱ ]

شما برای ما از تغذیه جوجه مرغ محلی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با صفر تا صد تغذیه جوجه مرغ محلی آشنا کردیم. چنانچه شما تجربه متفاوت‌تری در این زمینه دارید می توانید تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از این طریق می توانید سوالات خود را درباره جیره غذایی جوجه مرغ بومی را با ما به اشتراک بگذارید. متخصصین سایت ما به سوالات شما پاسخ می دهند. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید جیره غذایی مناسبی برای جوجه مرغ بومی خود بچینید و به میزان رشد دلخواه برسید.

سوالات متداول

در تغذیه دوره پرورش جوجه مرغ محلی تا قبل از سه ماهگی از چه مواردی استفاده کنیم؟ک

استارتر بهترین گزینه است

جیره غذایی جوجه مرغ محلی یک روزه چیست؟

محلول آب و شکر

چرا از استارتر در دوره تغذیه جوجه مرغ محلی استفاده کنیم؟

تمامی املاح معدنی، مواد مغذی، پروتئین و ویتامین مورد نظر را در اختیار دارد

طاعتی
دیدگاه کاربران
۶ دیدگاه
  • هادی 12 مرداد 1401 / 11:08 ب.ظ

    مظلب عالی بود
    ای کاش عکس های بیشتری میذاشتید تا بهتر باهاشون اشنا میشدیم

    • طاعتی 14 شهریور 1401 / 3:30 ب.ظ

      متشکرم
      حتما همین کاررو میکنیم

  • مهدی 26 اردیبهشت 1402 / 2:24 ب.ظ

    سلام من یک جوجه لهسنانی خریدم چه دانه برای خوراک باید بهش دا . لطف کنید موارد لازم برای نگهداریش بگید ممنون میشم . موفق و سلامت باشید

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 6:49 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، دان مخصوص مرغ بدید بهشون

  • مریم 10 خرداد 1402 / 4:56 ب.ظ

    ببخشید جوجه بومی میتونه مورچه بزرگ بخوره یعنی میتونه حشرات رو بخوره چون هنوز خیلی کوچیکه

  • حامد 5 مرداد 1402 / 1:13 ق.ظ

    سلام جوجه مرندی دارم ولی استاتر نمیخورن مجبورم برنج یا چیزای دیگه بدم میشه دلیلشو بهم بگین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *