چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار + [ فصل جفت گیری و زمان بلوغ مرغ شاخدار ]

تشخیص جنسیت مرغ شاخدار

یکی از چالش هایی که پرورش دهندگان مرغ شاخدار با آن دست و پنجه نرم می کنند چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار است. به دلیل شباهت بسیار زیادی که نوع نر و ماده مرغ شاخدار به یکدیگر دارند بسیاری از افراد در هنگام تعیین جنسیت مرغ شاخدار دچار تردید و یا مشکل می شوند. در حالی است که با توجه به علائم و نشانه هایی که در مرغ شاخدار نر و مرغ شاخدار ماده وجود دارد به راحتی هر چه تمام تر می توان جنسیت این پرنده را مشخص نمود. چنانچه شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و از فعالان در این زمینه هستید می توانید تا انتهای مطلب برای تعیین جنسیت مرغ شاخدار باما در سایت پرآور صنعت همراه باشید. ما در این مطلب به طور کامل شما را با علائم مرغ شاخدار نر و ماده آشنا خواهیم کرد. مطالعه این مطلب به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

روش های تشخیص جنسیت مرغ شاخدار

یکی از روش های چگونگی تشخیص جنسیت مرغ شاخدار تفاوت های بین مرغ شاخدار نر و ماده است. مرغ شاخدار نر و ماده از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی ندارند. یکی از تفاوت هایی که مرغ شاخدار نر و ماده را از یکدیگر جدا می سازد، تن صدا و جثه آنها است. مرغ شاخدار ماده معمولا نسبت به مرغ شاخدار نر با صدای نازک تری دارد. همچنین مرغ شاخدار ماده نسبت به مرغ شاخدار نر از جثه کوچک‌تری برخوردار است. از دیگر تفاوت های بین این دو می‌توان به تیره تر بودن جنس پر نسبت به پر جنس ماده اشاره کرد.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در مرغ های ماده شاخدار وجود دارد، نشستن آنها روی تخم ها و کمتر خارج شدن آنها از لانه مخصوص به خود است. مرغ شاخدار ماده معمولا نسبت به مرغ های نر تحرک کمتری داشته و بیشتر مایلند در لانه بماند  و از تخم ها یا جوجه های خود مراقبت کنند. مرغ های ماده شاخدار هنگام نزدیک شدن شما به لانه با خاروخاشاک جلوی شما را می گیرند و یا از صداهای ناهنجار از خود بروز می دهند. نحوه تشخیص مرغ ماده به این صورت نیز میسر می باشد.

تعیین جنسیت مرغ شاخدار
تعیین جنسیت مرغ شاخدار

بیشتر بخوانید: صفر تا صد شناخت مرغ شاخدار

جنسیت مرغ شاخدار از چه هفته ای قابل تشخیص می باشد؟

تشخیص جنسیت مرغ شاخدار نر و ماده از ۵۶ روزگی جوجه مرغ شاخدار امکان‌پذیر است. بعد از گذشت هشت هفته از به دنیا آمدن این مرغ و  با پیدا شدن اجزای مختلف بدن مانند غبغب و شاخ و ایجاد صداهای متفاوت، نر و یا ماه بودن قابل شناسایی می باشد.

جنسیت مرغ شاخدار
جنسیت مرغ شاخدار

بیشتر بخوانید: سود پرورش مرغ

فصل جفت گیری مرغ شاخدار

بعد از اینکه چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار را آموختید حال باید فصل جفت گیری این پرنده را به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین بازخورد را از آن داشته باشید. مرغ های شاخدار معمولاً در فصل جفت گیری در پی محل مناسب برای این کار هستند. معمولاً این مرغ ها مکانی مانند تنه های درخت،  بوته های بسیار زیاد، علوفه های بلند و متراکم را برای جفت گیری انتخاب می نمایید. اگر گزینه های گفته شده موجود نباشد، مرغ شاخدار ماده شروع به جمع آوری چوب های کوچک و کوتاه برای این کار می کند. در همین هنگام پرنده نر وظیفه نگهبانی را بر عهده می‌گیرد تا خطراتی آنها را در هنگام جفتگیری تهدید نکند. مرغ شاخدار در سال دو مرتبه جفت گیری می کند. این اقدام می تواند تاثیر بسیار زیادی در تخم گذاری و پرورش جوجه مرغ شاخدار داشته باشد.

فصل جفت گیری مرغ شاخدار
فصل جفت گیری مرغ شاخدار

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ با سرمایه اندک و نکات طلایی + [ پرورش مرغ محلی ]

زمان بلوغ مرغ شاخدار

مرغ شاخدار ماده معمولاً ۵ تا ۲۵ عدد تخم می گذارد و حدود ۲۰ تا ۳۰ روز بر روی این تخم ها می خوابد. همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، پرنده ماده ۲۰ تا ۳۰ روز روی تخم ها میخوابد و پرنده نر نیز وظیفه محافظت از لانه را بر عهده می‌گیرد. 30 روز بعد جوجه شاخدار به دنیا می آید. بعد از گذشت ۶ تا ۷ ماه این جوجه ها به بلوغ کامل خواهند رسید.

شما برای ما از چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با چگونگی تشخیص جنسیت مرغ شاخدار، زمان بلوغ مرغ شاخدار و زمان جفت گیری این پرنده آشنا کردیم. چنانچه شما نیز نظری در این باره دارید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات به راحتی هرچه تمام تر می توانید سوالات خود در این زمینه را از پشتیبانان سایت پرآور صنعت بپرسید. پشتیبانان و متخصصان این سایت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

زمان بلوغ مرغ شاخدار چه بازه زمانی است؟

مرغ شاخدار ماده معمولاً ۵ تا ۲۵ عدد تخم می گذارد و حدود ۲۰ تا ۳۰ روز بر روی این تخم ها می خوابد. پرنده ماده ۲۰ تا ۳۰ روز روی تخم ها میخوابد و پرنده نر نیز وظیفه محافظت از لانه را بر عهده می‌گیرد. 30 روز بعد جوجه شاخدار به دنیا می آید. بعد از گذشت ۶ تا ۷ ماه این جوجه ها به بلوغ کامل خواهند رسید.

مکان جفت گیری مرغ شاخدار چه خصوصاتی دارد؟

مرغ های شاخدار معمولاً در فصل جفت گیری در پی محل مناسب برای این کار هستند. معمولاً این مرغ ها مکانی مانند تنه های درخت، بوته های بسیار زیاد، علوفه های بلند و متراکم را برای جفت گیری انتخاب می نمایید. اگر گزینه های گفته شده موجود نباشد، مرغ شاخدار ماده شروع به جمع آوری چوب های کوچک و کوتاه برای این کار می کند. در همین هنگام پرنده نر وظیفه نگهبانی را بر عهده می‌گیرد تا خطراتی آنها را در هنگام جفتگیری تهدید نکند. مرغ شاخدار در سال دو مرتبه جفت گیری می کند. این اقدام می تواند تاثیر بسیار زیادی در تخم گذاری و پرورش جوجه مرغ شاخدار داشته باشد.

جنسیت مرغ شاخدار از چه هفته ای قابل تشخیص می باشد؟

تشخیص جنسیت مرغ شاخدار نر و ماده از ۵۶ روزگی جوجه مرغ شاخدار امکان‌پذیر است. بعد از گذشت هشت هفته از به دنیا آمدن این مرغ و با پیدا شدن اجزای مختلف بدن مانند غبغب و شاخ و ایجاد صداهای متفاوت، نر و یا ماه بودن قابل شناسایی می باشد.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *