انواع واکسن پرندگان + [ سن مناسب تزریق ]

انواع واکسن پرندگان

یکی از مهمترین نکات در پرورش طیور استفاده از واکسن است. واکسن به شما کمک می‌کند تا از تلفات احتمالی آینده به‌خوبی جلوگیری کنید و سودآوری خود را روز به روز افزایش دهید. واکسیناسیون پرندگان بدن آنها را در برابر بیماری ها مقاوم می کند. واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از بیماری ها در طیور به شمار می رود. برای اینکه بتوانید با انواع واکسن پرندگان آشنا شوید این مطلب از سایت پرآور صنعت را مورد مطالعه قرار دهید. سایت پرآور صنعت به صورت صفر تا صد شما را با انواع واکسن پرندگان آشنا خواهد کرد. مطالعه این مطلب می تواند ۵ دقیقه وقت از شما بگیرد اما اطلاعات فراوانی به شما هدیه دهد.

انواع واکسن های پرندگان

به طور کلی می‌توان واکسن های پرندگان را به سه دسته کشته، زنده و نوترکیب تقسیم بندی کرد. هر کدام از این واکسن ها میتواند با خود مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد. هر کدام از انواع واکسن پرندگان با توجه به برنامه ریزی های مختلف، روش تجویز، تکرار مصرف واکسن،ذبرنامه تجویزی ها و نوع واکسن مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه واکسن کشته، زنده و نوترکیب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع واکسن های پرندگان
انواع واکسن های پرندگان

بیشتر بخوانید: معرفی واکسن های مورد نیاز قرقاول

واکسن کشته

واکسن های کشته با استفاده از مواد فرمایلن و بتاپروپیالاکتون غیر فعال خواهد شد. چنانچه از این واکسن ها بعد از واکسن زنده استفاده شود با افزایش مقاومت و مدت ایمنی پرندگان همراه خواهد بود. واکسن کشته را میتوان با استفاده از ترکیب چند آنتی ژن ارگانیسم به دست آورد و به صورت تزریقی آن را مورد استفاده قرار داد. برای نگهداری واکسن کشته میتوانید از دمای ۴ تا ۸ درجه سانتی گراد استفاده کنید.

مزایای واکسن کشته

واکسن کشته مزایا و معایبی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. از جمله مزایای واکسن کشته می توان به بالا بردن سیستم ایمنی بدن جوجه ها در برابر بیماری ها اشاره کرد. ایمنی ایجاد شده کاملا یکنواخت در سطح گله است و نمی‌توان از بابت دوام کامل و یکنواختی نگران بود. واکسن این اطمینان را به شما می دهند که تمامی پرندگان در سطح گله واکسینه شده باشند. استفاده از این واکسن در جوجه های یک روزه و نگهداری آسان از دیگر مزایای واکسن کشته به شمار می رود. تعداد دفعات واکسیناسیون پایین آخرین مزیت واکسن های کشته است.

معایب واکسن کشته

همان طور که گفتیم واکسن کشته مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد. در قسمت بالا از مزایای واکسن کشته گفتیم و حالا نوبت این است که معایب آن را نیز بیان کنیم. تاخیر در پاسخ ایمنی بدن از جمله معایب واکسن کشته به شمار می رود. از دیگر معایب واکسن کشته می توان به کنترل کیفیت سخت و تولید حساسیت اشاره کرد.

واکسن زنده

واکسن های زنده به صورتهای گوناگون یافت می شود که یکی از آنها میکروارگانیسم های تخفیف است.  واکسن زنده مانند واکسن های معروف همچون سرخک، هاری، تب زرد و سرخجه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. واکسن زنده به هر سه صورت اسپری، تزریق و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل واکسن زنده را مورد استفاده قرار دهید که اثرات فراوانی داشته باشد توصیه می کنیم آن را به صورت صحیح ذخیره سازی کنید. واکسن زنده از طریق جنین تخم مرغ یا کشت بافت تهیه خواهد شد. شما می توانید این واکسن را به صورت لیوفیلیزه در دمای ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد یا در نیتروژن مایع در دمای -۱۹۶ نگهداری نمایید.

واکسن نوترکیب

از جمله مزایای استفاده از واکسن های نوترکیب می توان به عکس العمل های مشخصی که بعد از واکسیناسیون بر پایه ی ارگانیزم های زنده و همچنین عکس العمل های عمومی را که توسط واکسن های غیرفعال ایجاد می­ شود را حذف می ­کنند اشاره کرد.  واکسن های نوترکیب شرایطی را برای شما به وجود می آورند تا بتوانید به بهترین شکل عملکرد و ایمنی بدن جوجه را بالا ببرید و بیماری های آنها را ریشه‌کن نماید.

انواع واکسن پرندگان
انواع واکسن پرندگان

بیشتر بخوانید: واکسن های مورد نیاز کبک

قیمت واکسن طیور

با انواع واکسن پرندگان آشنا شدید و دانستید که واکسن ها به سه دسته زنده، کشته و نوترکیب تقسیم بندی می شوند. حال نوبت این است که با قیمت واکسن پرندگان و عوامل موثر بر روی آن آشنا شوید. یکی از مهمترین مسائلی که می تواند قیمت واکسن های پرندگان را تحت تاثیر قرار دهد دامپزشکان و کلینیک های دامپزشکی است. دامپزشکی و کلینیک های دامپزشکی با توجه به تجارب و موقعیت مکانی قیمت های متفاوتی را به شما ارائه خواهند داد. گزینه بعدی که می تواند قیمت واکسن پرندگان را دچار تغییرات کند گونه و نژاد است. پرندگان با توجه به گونه و نژاد که دارند واکسن های مختلف با طیف قیمتی گوناگون را استفاده می کنند.

سن واکسن طیور

یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از انواع واکسن پرندگان باید به آن توجه شود سن طیور است. توصیه ما به شما استفاده از واکسن های کشته  در جوجه ها و استفاده از برنامه واکسیناسیون در پرنده های بالغ است.

عوارض واکسن طیور

انواع واکسن پرندگان می تواند با عوارضی نیز به همراه باشد. برخی از واکسن ها عدم تحریک سیستم ایمنی بدن را با خود به همراه خواهند داشت. درد، تب، تورم، کم شدن اشتها، کم تحرکی و آبریزش بینی می تواند از عوارض واکسن طیور باشد. توجه داشته باشید عوارض گفته شده مشکلی را برای طیور به وجود نخواهد آورد. در برخی از اوقات واکسن خود را با آسیب موضعی بافتی نمایان می کند، این عامل می تواند از ترکیبات داخل واکسن به وجود آید.

از دیگر عوارض واکسن طیور می توان به رنگ‌پریدگی، افزایش تنفس و استفراغ اشاره نمود. عوارض گفته شده همیشگی نبوده و به صورت مقطعی می باشد. توصیه ما به شما این است که در این مواقع صبور باشید و از داروهایی که تاریخ تولید و انقضا ندارند  به هیچ عنوان استفاده نکنید.

مهمترین نکته در تزریق انواع واکسن پرندگان

مهمترین نکته در تزریق انواع واکسن پرندگان نداشتن هیچگونه بیماری یا علائمی است. چنانچه پرنده مورد نظر دچار بیماری علائم بیماری باشد به طور قطع واکسن مورد نظر تاثیر مثبتی بر روی بدن آنها نخواهد داشت. قبل از تزریق واکسن تمامی علائم حیاتی پرندگان را چک کنید و سپس بعد از آن اقدام به تزریق واکسن نمایید. در برخی از مواقع ممکن است تزریق واکسن در صورت داشتن بیماری پرنده موجب تلفات بسیار زیادی شود.

مهمترین نکته در تزریق انواع واکسن پرندگان
مهمترین نکته در تزریق انواع واکسن پرندگان

بیشتر بخوانید: بیماری های رایج در قرقاول ها

شما برای ما از انواع واکسن پرندگان بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با انواع واکسن پرندگان آشنا کنیم. چنانچه شما با گزینه دیگری آشنا هستید می توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید سوالات ذهنی خود درباره واکسن  پرندگان را با پشتیبان سایت پرآور صنعت مطرح کنید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

انواع واکسن های پرندگان را نام ببرید؟

کشته، زنده و نوترکیب

مهمترین نکته در تزریق انواع واکسن پرندگان چیست؟

نداشتن هیچگونه بیماری یا علائم بیماری

عوارض انواع واکسن طیور را نام ببرید؟

درد، تب، تورم، کم شدن اشتها، کم تحرکی

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *