انواع نژاد مرغ ایرانی + [ مرندی، لاری و خزک ]

انواع نژاد خروس و مرغ ایرانی

مرغ ها یکی از اصلی ترین و مهمترین ارکان سفره غذای هر ایرانی است. این پرنده نه تنها در ایران بلکه در کشورهای آسیایی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. کشورهای آسیایی با توجه به شرایط آب و هوایی موجود در منطقه خود، گونه های مختلفی از مرغ ها را پرورش می ‌دهند. در کشور ایران نیز مردم با توجه به شرایط آب و هوایی نژادهای مختلفی از مرغ را پرورش می دهند. در این مطلب از سایت برابر قصد داریم شما را با انواع نژاد مرغ ایرانی آشنا کنیم تا در هنگام انتخاب نژاد مرغ ایرانی برای پرورش بهترین گزینه را انتخاب نمایید. اگر مایلید با گونه های مختلف مرغ و خروس ایرانی آشنا شوید تا انتهای مطلب با سایت برابر همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۸ دقیقه زمان نیاز دارد.

نژاد مرندی

یکی از معروف ترین نژادهای مرغ ایرانی، مرندی است. همانطور که از نام این مورد پیداست اصالت و نژاد آن به شهر مرند و استان آذربایجان برمیگردد. سیاه بودن پرها و ساق پا از مهم ‌ترین ویژگی‌های ظاهری نژاد مرندی به شمار می رود. معمولاً افرادی که دوست دارند پرورش مرغ بومی را آغاز کنند از نژاد مرندی استفاده می نمایند. مرندی یکی از بهترین نژادهای است که با استفاده از تخمک گذاری آن می‌توان به سوددهی بالایی رسید. اکثر روستانشینان نژاد مرندی را به دلیل تخم گذاری بالایی که دارد برای پرورش انتخاب می کنند. تخم مرغ این نژاد معمولاً به رنگ قهوه‌ای بوده و چیزی حدود ۵۵ گرم وزن دارد.

مرغ مرندی بهترین نژاد تخم گذار ایران است. نکته جالب درباره مرغ نژاد مرندی رو به انقراض بودن آن می باشد. مرندی معمولاً در فصل بهار و تابستان کرچ می شود و نطفه داری تخم مناسبی را دارد.

نژاد مرندی
نژاد مرندی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ مرندی را ساده، تخصصی و کاربردی فرا بگیرید

مرغ خزک

از جمله انواع نژاد مرغ ایرانی می ‌توان به مرغ خزک اشاره کرد. مردم منطقه سیستان به دلیل کوتاه بودن پاهای این نژاد نام آن را خزک نامیده اند. این نژاد همانطور که از نامش پیداست، اندامی بسیار کوچک داشته و دارای پاهای کوتاه می باشد. پرهای این نژاد به رنگ قهوه ای تیره بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط نامناسب جویی دارد. مرغ نژاد خزک معمولاً در باره زمانی کوتاهی از سال تخم گذاری می کند. اسفند تا خرداد بازه زمانی است که این نژاد شروع به تخمگذاری می کند و چیزی حدود ۹۰ تخم مرغ از خود به جای می گذارد. تخم مرغ نژاد خزک به رنگ سفید و با وزن حدود ۴۰ می باشد.

مرغ خزک
مرغ خزک

بیشتر بخوانید: از مرغ و خروس نژاد سلطان چه می دانید ؟

نژاد لاری

نژاد لاری جز انواع نژاد مرغ و خروس ایرانی است که در بسیاری از مناطق کشور از ایران یافت می شود. معمولاً پرورش نژاد لاری مقرون به صرفه نبوده و بسیاری از افراد از آن برای شرکت در مسابقات خروس بازی و یا سرگرمی استفاده می کنند. شاید برای شما جای تعجب باشد که بدانید نژاد لاری اصیل ترین و منحصر به فرد ترین و خالص ترین نژاد مرغ ایرانی است. از مشخصات ظاهری این مرغ می‌توان به پاهای بلند، منقاری کوتاه و زرد رنگ همراه با گردنی دراز و کشیده اشاره کرد. نژاد لاری جزء نژادهای  سنگین وزن در بین نژادهای گفته شده است. تخم مرغ نژاد لاری قهوه ای و کرم بوده و چیزی حدود ۵۵ گرم وزن دارد. اگر مایلید تا اصیل ترین نژاد مرغ لاری را انتخاب کنید از مرغ های لاری استفاده نمایید که رنگ پر آنها به رنگ قرمز نزدیک‌تر باشد.

نکته جالب در مورد مرغ نژاد لاری پرورش سریع آنها است. مرغ معمولاً در هفت ماهگی به سن بلوغ می رسد.  زمان کرچی این مرغ معمولاً در اوایل پاییز، اوایل اسفند تا خرداد است .نطفه داری تخم آن نیز نسبتا خوب است و می توانید از آنها برای جوجه کشی استفاده کنید.

انواع نژاد لاری

نژاد لاری که جزء انواع نژاد مرغ ایرانی است خود نیز گونه های مختلفی دارد از جمله گونه‌ های مرغ و خروس لاری می‌توان به لاری قرمز، قهوه‌ای و لاری سفید اشاره کرد.

مرغ و خروس نژاد لاری
مرغ و خروس نژاد لاری

بیشتر بخوانید: صفر تا صد شناخت مرغ لگهورن

لاری قرمز

همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم، لاری قرمز جز اصیل‌ترین نژاد های مرغ لاری به شمار می رود. از جمله خصوصیات ظاهری این لاری می‌توان به درخشنده بودن پرهای آن و قرمز بودن آنها اشاره کرد.

لاری قهوه ای

از خصوصیات ظاهری این مرغ می توان به پرهای قهوه ای با رنگ های مشکی اشاره کرد. معمولاً رنگ پر خروس لاری نسبت به مرغ لاری روشن تر می باشد.

لاری سفید

آخرین مورد از انواع نژاد لاری، لاری سفید است که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. نکته جالب درباره این مرغ و خروس اندک بودن رنگ سفید در پرهای آنهاست. پرهای این مرغ‌ها معمولاً به رنگ های سیاه، طوسی و زرد هستند که در برخی از نقاط آنها نیز رنگ سفید دیده می‌شود.

شما برای ما از انواع نژاد مرغ ایرانی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با انواع مرغ نژاد ایرانی، انواع نژاد خروس ایرانی و خصوصیات بارز آنها آشنا کردیم. چنانچه نسبت به گزینه های گفته شده اطلاعات کامل تری دارید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود درباره انواع نژاد مرغ ایرانی را از پشتیبانان سایت پرآور صنعت بپرسید. پشتیبانان سایت پرآور صنعت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد. امیدواریم از این مطلب به نحو احسن استفاده کرده باشید.

سوالات متداول

نژاد مرندی متعلق به کدام شهر است؟

همانطور که از نام این مورد پیداست اصالت و نژاد آن به شهر مرند و استان آذربایجان برمیگردد

مرغ خزک متعلق به کدام شهر است؟

منطقه سیستان

نژاد لاری در چند ماهگی به بلوغ می رسد؟

هفت ماهگی

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *