انواع دانخوری مرغداری + [ دستی و اتوماتیک ]

انواع دانخوری مرغداری

دانخوری یکی از مهمترین اجزای مرغداری ها به شما ر می رود. از این رو کسانی که به شروع کسب و کار در مرغداری ها علاقه مند هستند باید با تمامی انواع دانخوری مرغداری آشناییت داشته باشند. در این مطلب از سایت پرآورصنعت قصد داریم شما را با انواع دانخوری در مرغداری ها به طورکامل آشنا کنیم. چنانچه شما یکی از فعالان و یا علاقه مندان در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ هستید می توانید با مطالعه این مطلب تمامی دانخوری های مورد نیاز یک مرغداری را بشناسید و با توجه به نوع نیاز خود گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید. توصیه ما به شما فعالان و علاقه مندان این است که ابتدا اطلاعات خود در زمینه پرورش مرغ را بالا ببرید و سپس اقدام به این کار کنید. با پرآورصنعت تا انتهای این مطلب همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

دانخوری اولیه و ثانویه

دانخوری اولیه و ثانویه در هفته های اول و در رشد مورد استفاده قرار می گیرد. دانخوری اولیه را در هفته های اول تولد جوجه ها به کار می برند. دانخوری اولیه به ارتفاع 4 سانتیمتر بوده و جوجه ها برای مصرف دان به راحتی داخل آن م روند و دان مورد نظر را مورد مصرف قرار می دهند. جنس دانخوری های اولیه باید از جنس پلاستیک باشد تا راحت شستشو و ضدعفونی شود و بدن جوجه ها را اذیت نکند.

دانخوری ثانویه بعد از 7 تا 10 روزگی به بعد مورد استفاده قرار می گیرد. دانخوری ثانویه را می توانید تا زمان به کشتارگاه بردن مرغ ها مورد استفاده قرار دهید. برای آشنایی بیشتر با انواع دانخوری مرغداری می توانید ادامه مطلب را دنبال کنید.

مدل های مختلف دانخوری مرغداری

  1. دانخوری های دستی
  2. دانخوری اتوماتیک
  3. دانخوری واگنی
  4. دانخوری میله ای
انواع دانخوری مرغداری
انواع دانخوری مرغداری

دانخوری دستی

دانخوری های دستی جز انواع دانخوری مرغداری به شمار می رود که به دو دسته تقسیم خواهد شد. دانخوری ناودانی و دانخوری سطلی دو نوع از دانخوری های دستی به شمار می روند که در ادامه مطلب به طور کامل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

دانخوری ناودانی

دانخوری ناودانی همان طور که از اسمش پیداست شبیه ناودانی بوده و بر پایه زمین و به صورت افقی استوار خواهد شد. توجه داشته باشید عرض و عمق این دانخوری با توجه به سن مرغ ها تعیین خواهد شد. هرچقدر سن مرغ ها بیشتر باشد عرض و عمق بالاتری را با خود به همراه خواهد داشت. جنس دانخوری ناودانی را از جنس گالوانیزه در نظر می گیرند و شکل آن به نحوی طراحی شده است که میله ای افقی در بالای آن قرار داده شده تا مرغ ها به داخل آن ورود نکنند.

دانخوری سطلی

دانخوری سطلی به شکل یک بشقاب است که استوانه با فاصله ای بسیار کم روی آن قرار دارد. فاصله بین بشقاب و استوانه برای ورود و خروج دانه ها تعبیه شده است. نحوه استفاده دانخوری سطلی به نوعی است که آن را از سقف آویزان می کنند. سن و جثه پرنده دو عامل مهم در تعیین ارتفاع این دانخوری می باشد. آهن گالوانیزه یا پلاستیک دو متریالی هستند که در ساخت این نوع از دانخوری مورد استفاده قرار می گیرد. برای تعیین ارتفاع و نصب دانخوری سطلی می توانید از ارتفاع قد جوجه ها استفاده کنید.

نحوه پر شدن دانخوری های دستی

نحوه پر شدن دانخوری های دستی همانطور که از نامشان پیداست به طور غیر اتوماتیک و به وسیله دست پر خواهد شد. برای این کار نیاز دارید که کارگر و یا خودتان در بازه های زمانی مختلف دان های مورد نظر را در دانخوری پر کنید.

انواع دانخوری مرغداری
انواع دانخوری مرغداری

حتما بخوانید: صفر تا صد پرورش مرغ تخمگذار + [ کامل ترین مطلب ]

دانخوری اتوماتیک

دانخوری اتوماتیک جز انواع دانخوری مرغداری ها به شمار می رود. مدل های این دانخوری مانند دانخوری های دستی است اما توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک پر خواهد شد.

دانخوری بشقابی خودکار

از دانخوری های بشقابی بیشتر در پرورش مرغ در بستر مورد استفاده قرار می گیرد. در دانخوری های بشقابی اتوماتیک دانخوری ها به وسیله حلزونی و زنجیر به داخل سالن جهت استفاده مرغ ها هدایت خواهد شد. پر شدن بشقاب ها نیز به صورت خودکار انجام می شود. دانخوری بشقابی را از سقف آویزان می کنند و ارتفاع آن را با قد جوجه ها در نظر می گیرند. در اختیار گرفتن دان به طور یکنواخت برای مصرف جز مهمترین ویژگی های دانخوری بشقابی خودکار است.

دانخوری ناودانی زنجیره ای

در دانخوری ناودانی زنجیره ای دانخوری ها به وسیله زنجیر به مخزن های اصلی میرسد و بعد از طی کردن مسیر دوباره به مخزن اصلی برمیگردد. برای اینکه پرنده ها از مخزن اصلی دان نخورند از شوک های التریکی استفاده می شود. سیم شوک الکتریکی به موازات ناودانی ها نصب خواهد شد.

دانخوری واگنی

طول سالن و مقابل قفس مکان هایی است که دانخوری واگنی در آن قرار می گیرند. یک واگن وظیفه زنجیر را در این نوع از دانخوری مرغداری ایفا می کند. واگن هایی که دان در داخل آنها قرار دارد حرکت کرده و دان مورد نظر را به مرغ ها می رساند. برای ریختن دان در دانخوری ها در انتهای واگن اوله ای در نظر گرفته شده است. از دانخوری واگنی بیشتر در  پرورش مرغ در قفس مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دانخوری مرغداری
انواع دانخوری مرغداری

حتما بخوانید: پرورش مرغ گوشتی ۱۰۰% کاربردی + [ پرورش مرغ گوشتی در خانه ]

دانخوری میله ای

دانخوری لوله ای شباهت بسیار زیادی به دانخوری خودکار بشقابی دارد. اما بین این دو دانخوری از انواع دانخوری مرغداری تفاوتی به چشم می خورد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. لوله دان دانخوری لوله ای در بالاترین نقطه این دانخوری قرار دارد و در ارتفاع بالا نصب خواهد شد. برای انقال دان در این دانخوری از لوله استفاده می شود.

دلایل استفاده از دانخوری در سالن‌ های پرورش مرغ

قبل از اینکه با انواع دانخوری مرغداری آشنا شوید ابتدا باید بدانید که دلایل استفاده از این دانخوری‌ ها در مرغداری‌ ها چیست؟ به نظر شما چه دلایلی برای استفاده از دان‌خوری‌ها وجود دارد؟ برای اینکه بتوانید پاسخ این سوال‌ها جواب دهید کافی است این قسمت از مطلب سایت پرآور صنعت را مورد مطالعه قرار دهید.

دلایل بسیار زیادی برای استفاده از دان‌خوری‌ها در سالن‌های مرغداری وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به اجرای مناسب برنامه‌ های غذایی، جلوگیری از ریخت و پاش دان، در دسترس بودن دان تازه در سطح سالن پرورش اشاره کرد. سه دلیلی که بیان شد به صورت مستقیم بر نوع کسب و کار شما تاثیرگذار خواهند بود. در بسیاری از مواقع میزان هزینه‌های شما را نیز درگیر خواهد کرد و سودآوری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه مطلب به بررسی هر یک از این دلایل پرداخته‌ ایم با ما همراه باشید.

اجرای مناسب برنامه‌ های غذایی

برای اینکه بتوانید بهترین بازخورد را از پرورش مرغ داشته باشید باید بتوانید برنامه غذایی مناسبی را با توجه به نوع پرورش و سن مرغ اجرا کنید. چنانچه شما نتوانید با مناسب‌ترین روش برنامه‌های غذایی مرغ‌ها را اجرا کنید به طور قطع با عدم بازدهی و سودآوری همراه خواهید بود. برای اجرای مناسب نیاز به دانخوری دارید. دانخوری به شما کمک می‌کند که بتوانید جیره غذایی مناسب را در بازه‌های زمانی مختلف به بهترین شکل در اختیار جوجه‌ها و مرغ‌ها قرار دهید.

جلوگیری از ریخت و پاش دان

یکی از مهمترین مواردی که در پرورش مرغ باید آن را جدی بگیرید تا موجب سودآوری بیشتر و درآمدزایی بالاتری برای شما شود، جلوگیری از ریخت و پاش دان است. ریخت و پاش دان هزینه بسیار بالایی را برای شما در بر داشته و سوددهی ندارد. برای جلوگیری از این امر می‌توانید از دان‌خوری استفاده کنید. از آنجایی که دام‌خواری‌ها با توجه به نوع پرورش و سن ‌ها طراحی می‌شوند پرتی دان را به حداقل‌ترین میزان خود خواهند رساند. علاوه بر این دانخوری باعث کنترل هزینه‌ ها نیز خواهد شد.

در دسترس بودن دان تازه در سطح سالن پرورش

در دسترس بودن دان تازه در سطح مرغداری ها با اجرای درست دانخوری ممکن می‌ شود. شما با استفاده از دان‌خوری‌ها به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید دان تازه را همیشه در دسترس جوجه‌ ها و مرغ‌ها قرار دهید. به نظر شما استفاده از انواع دانخوری مرغداری چه مزیت دیگری را با خود به همراه خواهد داشت؟ مزیت‌ های مورد خود را می‌توانید از طریق قسمت نظرات برای ما کامنت کنید.

شما برای ما از انواع دانخوری مرغداری بنویسید

انواع دانخوری مرغداری موضوعی بود که در این مطلب از سایت پرآورصنعت سعی کردیم به طور کامل آن را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه جز مخاطبین پروپاقرص سایت ما هستید می دانید ما در قسمت نظرات تجربیات شما را انعکاس می دهیم و همچنین از این طریق به سوالات شما به صورت تخصصی پاسخ خواهیم داد. چنانچه تجربیات تلخ و شیرینی در این باره دارید می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت پرآورصنعت در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع دانخوری مرغداری را نام ببرید؟

دانخوری های دستی دانخوری اتوماتیک دانخوری واگنی دانخوری میله ای

دانخوری اتوماتیک به چند مدل تقسیم می شود؟

دو مدل دانخوری بشقابی خودکار و دانخوری ناودانی زنجیره ای

دانخوری دستی به چند مدل تقسیم می شود؟

دانخوری ناودانی دانخوری سطلی

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *